Reading time:

PowerGo vinder udbud på ladestandere i tre danske kommuner

De danske elbilister får en masse nye lademuligheder de kommende år, når kommunernes planer om udrulning af ladestandere skal realiseres.

PowerGo skal opsætte følgende antal ladestandere i løbet af 2023:

• Vejle Kommune: 40 AC ladestandere (22 kW)
  • Gladsaxe Kommune: 54 AC ladestandere (22 kW) og én lynladestation med fire ladeudtag (400 kW)
  • Vejen Kommune: 84 AC ladestandere (22 kW)

Ladeoperatøren PowerGo planter altså et solidt ben i det danske lademarked, når de i 2023 påbegynder udrulningen af et stort offentligt ladenetværk i Danmark sammen med den danske ladeoperatør og platformsleverandør, Spirii. Og med en ambitiøs plan om at etablere et af Europas største ladenetværk, er det heller ikke sidste gang, at PowerGo byder på et dansk udbud eller investerer i offentlig ladeinfrastruktur på dansk grund.

‘’Det er en stor milepæl for PowerGo at vinde de tre kommunale udbud, som placerer os godt på det danske marked og bidrager til, at vi når vores mål om at etablere et fintmasket ladenetværk i hele Europa. Vi glæder os meget til at komme i gang med projekterne sammen med vores gode partner Spirii, så vi kan sikre brugervenlig og tilgængelig opladning i Danmark,” siger Ivo van Dam, CTO i PowerGo.

Et tæt samarbejde på tværs af landegrænser

Den internationale ladeoperatør PowerGo, som er et datterselskab af energiselskabet PowerField, indledte i januar et strategisk samarbejde med Spirii om udbygningen af et europæisk ladenetværk bestående af intet mindre end 15.000 ladestandere. PowerGo står for investering og etablering, og Spirii leverer platformsløsninger til drift af ladenetværket, håndtering af brugere, smart opladning og betalingsløsninger på tværs af landegrænser.

”Vi ser frem til at indfri PowerGos ambitioner om at blive en aktiv spiller i udbygningen af ladenetværket i Danmark. Jo flere kræfter, der samarbejder om ladenetværket, jo hurtigere når vi i mål. Og vi skal løfte i flok, hvis vi skal nå at etablere et stort, åbent og smart ladenetværk til alle elbilister. PowerGo har styrken og ambitionen til at gøre en forskel. Med vores platformsløsninger, kan de tilmed sikre de bedste ladeoplevelser til elbilisterne,” siger Tore Harritshøj, administrerende direktør i Spirii.

Spiriis selskab i Danmark leverer i forvejen drift og platformsløsninger til kunder såsom FDM, By og Havn, ATP Ejendomme og DCC Energi, og har mange års erfaring med at bygge, drive og skalere ladeinfrastruktur til elbiler. Og det er især Spiriis mange års brancheerfaring og markedsledende platformsteknologi, der har været udslagsgivende for PowerGos valg af Spirii som partner til deres europæiske netværk.

Læs mere om PowerGo: https://powergo.nl/